محمدجواد عباسی؛ قمر عباسی
دوره 4، شماره 12 ، شهریور 1402، ، صفحه 80-104
چکیده
هدف پژوهش حاضر؛ تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه رقابتپذیری گردشگری مذهبی و آزمون آن در محدودۀ مورد مطالعه (با تاکید برمراسم آیینی شهر زنجان) است. تحقیق حاضر با هدف ایجاد درک و دانشی کاربردی برای سیاستگذاران گردشگری در زمینۀ شناسایی شاخصهای مؤثر بر رقابتپذیری گردشگری مذهبی برمبنای شاخصهای رقابتپذیری سفر و گردشگری؛ گزارش مجمع ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر؛ تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه رقابتپذیری گردشگری مذهبی و آزمون آن در محدودۀ مورد مطالعه (با تاکید برمراسم آیینی شهر زنجان) است. تحقیق حاضر با هدف ایجاد درک و دانشی کاربردی برای سیاستگذاران گردشگری در زمینۀ شناسایی شاخصهای مؤثر بر رقابتپذیری گردشگری مذهبی برمبنای شاخصهای رقابتپذیری سفر و گردشگری؛ گزارش مجمع جهانی اقتصاد (2015) است، پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی است و از منظر روش جمعآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. در پژوهش حاضر، ابتدا از طریق مطالعۀ ادبیات نظری و نظرسنجی خبرگان به ارزیابی شاخصها و گویههای رقابتپذیری گردشگری پرداخته شده است. بهمنظور تعیین شاخصهای اصلی و نهایی رقابتپذیری گردشگری در محدودۀ مورد مطالعه با نظرسنجی از 15 نفر از متخصصان علمی و اجرایی حوزۀ گردشگری شهر زنجان استفاده شد. سپس با استفاده از تکنیک دیمتل روابط درونی این شاخصها از منظر تأثیرگذاری و تأثیرپذیری عاملها و همچنین روابط علّی و معلولی آنها مشخص شد. درنهایت با ارائه مدل بهدست آمده از روابط درونی بین متغیرها با استفاده از تکنیک دیمتل؛ آزمون این مدل مفروض اولیه در محدودۀ مورد مطالعه با مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی در نرمافزار PLS انجام شد. نتایج بررسی برازش مدلهای اندازهگیری، مدل ساختاری و مدل کلی در سطح اطمینان 95% نشان داد که مدل بهصورت کلی معنادار و تمامی مسیرهای اصلی پژوهش پذیرفته شدند و مدل دارای برازش و قدرت تبیینکنندگی مناسب است. معیار شرایط و چارچوب قانونی در محدودۀ مورد مطالعه به میزان اهمیت 86/0، 83/0 و 73/0 به ترتیب بر معیارهای بهبود زیرساخت، آمادگی محیطی و منابع فرهنگی- طبیعی و در کل بر بهبود رقابتپذیری مراسم آیینی شهر زنجان تأثیر دارند و از میان گویههای فرعی این متغیرهای مکنون مؤثر در بهبود رقابتپذیری؛ متغیر فرعی بازاریابی، برندسازی و بهبود تصویر مقصد گردشگری مذهبی در سطح بینالمللی با میزان تأثیر 98/0، همچنین؛ متغیرهای فرعی برنامهریزی مشارکتی جامع و یکپارچۀ نهادهای ذیمدخل گردشگری مذهبی و تمایز ناملموس، تجربههای تعاملی معنادار نوآور و آیندهگرا با میزان تأثیر 86/0 بیشترین میزان تأثیر را داشتهاند.